در محیط جهانی امروز به ویژه در دوران همه گیری ویروس کرونا فناوری سلامت دیجیتال بیش از هر زمان دیگری از اهمیت بالایی برخوردار است. مراجعه حضوری به بیمارستان ها ، کلینیک ها و سایر موسسات مراقبت های بهداشتی خطر ابتلا به بیماری COVID-19 را به همراه دارد ، همچنین سفر به این مکان ها برای کسانی که نیاز به استفاده از حمل و نقل عمومی یا تاکسی دارند، خطرناک است. این خطرات هنگامی تشدید می شود که  افراد دارای شرایطی هستند که باعث آسیب پذیری بیشتر آنها در برابر ویروس کرونا می شود و به همین دلیل برخی از افراد از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می کنند.

فناوری سلامت دیجیتال به عنوان ابزاری برای ردیابی تماس و شناسایی محله ها و مناطق در معرض خطر ، در بسیاری از کشورها ضروری است. با ردیابی دقیق و هشدار به افرادی که ممکن است در معرض ویروس قرار گرفته باشند ، برنامه های سلامت دیجیتال می توانند با سرعت بیشتری افرادی را که دارای COVID-19 هستند ، از جمله ناقلان بدون علامت را پیدا و قرنطینه کرده و آنها را معالجه کنند. این تکنولوژی می تواند به میزان قابل توجهی سرعت انتشار ویروس و تعداد موارد جدید را کاهش دهد.

فناوری سلامت دیجیتال چه مزایایی برای بیماران دارد؟

کووید-19  تنها وضعیتی نیست که در آن فناوری سلامت دیجیتال می تواند به طور قابل توجهی سلامت بیمار را بهبود بخشد. بسیاری از موقعیت های دیگر وجود دارد که در آن سلامتی از راه دور ،اینترنت اشیا پزشکی و سایر راه حل های مراقبت های بهداشتی دیجیتال اگر ضروری نباشد حداقل مفید هستند. بلایای طبیعی مانند آتش سوزی و سیل می تواند از مراجعه بیماران به مراکز درمانی جلوگیری کند و یا افرادی که تحرک محدودی دارند ممکن است با چالش عدم مراجعه به مراکز درمانی مواجه شوند. علاوه بر این ، بسیاری از مردم در مناطق روستایی می توانند دسترسی به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی داشته باشند.

همه گیری جهانی منجر به اتخاذ سیستم های بهداشتی دیجیتال شده است که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و سازمان ها سالهاست سعی در اجرای آن دارند ، از جمله می توان داده های یکپارچه ، تریاژ دیجیتال و سلامت از راه دوراشاره کرد. به محض اینکه این سیستم ها مستقر شوند ، معرفی آنها برای نیازهای روزمره خارج از همه گیری جهانی آسان تر می شود. نه تنها کارهایی برای پیاده سازی این سیستم ها انجام شده است ، بلکه هم ارائه دهندگان و هم بیماران به انعطاف پذیری و صرفه جویی در هزینه ای که این سیستم ها می توانندایجاد کنند عادت کرده اند و حتی بسیاری از افراد مایل به ادامه ی استفاده از این سیستم ها در شرایطی که بیمارستان ها و دیگر مراکز بهداشتی به شرایط عادی قبل از همه گیری بازگردند خواهند بود.

موانع سلامت دیجیتال چیست؟

فناوری سلامت دیجیتال بدون نقص و خطر نیست. بدون امکان معاینه بیمار به صورت حضوری ، احتمال تشخیص اشتباه افزایش می یابد. همچنین در این فناوری ، هم از نظر راه حل های ارتباطی و هم از طریق دستگاه های نظارت از راه دور امکان سو عملکرد ، یا سو استفاده بیمار یا ارائه دهنده وجود دارد.

حریم خصوصی از دیگر نگرانی ها می باشد ، زیرا هر مکالمه از راه دور یا انتقال سوابق پزشکی با خطرات امنیتی روبرو می شود و سوالاتی را در مورد دسترسی دولت و نهادها به سوابق شخصی ایجاد می کند. به عنوان مثال ، بسیاری از مردم و سازمان ها نگران این هستند که چگونه دولت ها می توانند از اطلاعات جمع آوری شده برای اهداف ردیابی تماس استفاده کنند و هر راه حل دیجیتال بهداشتی که برای این برنامه تهیه شده است ، باید این موارد را در نظر بگیرد. اگر جمعیتی در ارائه اطلاعات به یک سازمان یا دولت احساس امنیت نکند ، این فناوری را به کار نمی گیرد و فناوری با نرخ پذیرش پایین ، اثربخشی محدودی خواهد داشت و سرمایه گذاری روی آن محدود خواهد بود.

با این حال ، خطرات ذاتی تنها نقاط ضعف راه حل های سلامت دیجیتال نیستند. اگر این راه حل ها شامل برنامه ها و مقرراتی برای افراد در سطوح مختلف اقتصادی اجتماعی نباشد ، می توانند نابرابری ها را تشدید کرده و دسترسی به خدمات درمانی را برای افراد با درآمد پایین محدود کنند.

راه حل های مراقبت های سلامت دیجیتال معمولاً نیاز به دسترسی مطمئن به دستگاه های تلفن همراه و اینترنت دارند. کسانی که توانایی خرید تلفن یا تبلت را ندارند ، یا دسترسی آسانی به اتصال به اینترنت ندارند ، نمی توانند به مراقبت های بهداشتی از راه دور دسترسی پیدا کنند مگر اینکه مواردی برای کمک به آنها در نظر گرفته شود. چنین مقرراتی می تواند شامل یارانه دادن به تلفن ها و برنامه های تلفنی و تهیه نقاط اتصال Wi-Fi رایگان باشد. برای دستیابی به بیشترین تعداد افراد ، سیستم سلامت دیجیتال باید کاربران در مناطق روستایی و کم درآمد را در نظر گرفته و برای وفق دادن  آنها برنامه ریزی کنند. این امر هم کاربران بالقوه و هم سلامت مردم را افزایش می دهد.

بازار سلامت دیجیتال چگونه است؟

علی رغم  خطرات و چالش ها ، فناوری سلامت دیجیتال چه در طی بیماری همه گیر COVID-19 و چه پس از آن با فرصت های زیادی روبرو است. با کاهش چشمگیر ملاقات های حضوری برای کارهای ضروری و غیر ضروری ، پزشکی از راه دور(telemedicine) و راه حل های نظارت از راه دور با سرعت بی سابقه ای در حال توسعه و اجرا هستند.  هم شرکت های سلامت دیجیتال و هم موسسات بهداشتی درمانی می توانند پس از همه گیری کرونا بر اساس این تکنولوژی تاسیس شوند.

در سطح جهانی ، انتظار می رود بازار سلامت دیجیتال امسال تقریباً 20 درصد رشد کند که بیش از 200 میلیارد دلار افزایش دارد. در حالی که انتظار می رود APAC و آفریقا سریعترین رشد را در این بخش داشته باشند ، آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار را در اختیار خواهد داشت. تأثیر ویروس کرونا احتمالاً حداقل نیمی از سال پس از مهار ویروس ادامه خواهد داشت ، و به این معنی است که فناوری سلامت دیجیتال برای مدتی مورد تقاضا خواهد بود ، علاوه بر این  موسسات و دولت ها تصمیم به پیاده سازی دائمی آن دارند.

در حالی که COVID-19 مشوقی برای  به کارگیری فناوری بهداشت دیجیتال در سراسر جهان بوده است ، هنوز هم چالش هایی در بازارهای سراسر جهان وجود دارد. نه تنها دولت ها و موسسات مراقبت های بهداشتی باید مایل به ادغام این فناوری با سیستم های موجود خود باشند ، بلکه باید بودجه و کارکنان لازم برای این کار را نیز داشته باشند. صرف نظر از این موارد، در حال حاضر فرصت های جدید فراوانی برای شرکت های سلامت دیجیتال وجود دارد ، زیرا افراد به دنبال راه هایی برای تهیه و دریافت ایمن درمان و مشاوره پزشکی هستند.

منبع:blog.technavio.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]