در نورولینک چه می گذرد؟

آخرین ویدیوی منتشر شده از شرکت نورلینک مربوط به یک میمون ماکاک 9 ساله به نام پیجر است که دو ایمپلنت نورولینک در دو سمت مغزش قرار گرفته و توانسته تنها به کمک ذهنش بازی Pong را انجام دهد پیجر با مهارت خاصی برای انجام بازی Pong و به حرکت درآوردن راکت بازی تنها به حرکت دادن دستش در جهت بالا و پایین فکر می کند و به عنوان جایزه یک اسموتی موزی را از طریق نی دریافت می کند عملکرد پیجر بینظیر است  برای درک چگونگی کار توصیه می کنیم حتما ویدیوی زیر را ببینید در ادامه روند کلی استارتاپ و نحوه ی عملکرد ایمپلنت نورولینک را بیان کرده ایم.

 

 

نورولینک چیست؟

اگر دیدن ویدیوی بازی ذهنی میمون توجه شما را هم جلب کرده  شاید بپرسید چگونه چنین چیزی ممکن است پس ابتدا لازم است بدانیم نورولینک یک استارتاپ در حوزه ی ایمپلنت های مغزی و توسعه ی سیستم واسط مغز و رایانه است این استارتاپ در سال 2016 توسط مالک مشهورش ایلان ماسک تاسیس شد و در سال 2017 به صورت رسمی معرفی گردید. فعالیت نورولینک تا چندی پیش در سکوت ادامه یافت اما ایلان ماسک در دو معرفی محصول که آخرین آن در سال  2020 از تراشه ی جدید این شرکت رو نمایی کرد.

ایلان ماسک هدف از فعالیت های نورولینک را حل مشکلات مهم مغز و ستون فقرات ، سیستم عصبی به وسیله ی ایمپلنت کاشتنی معرفی و اشاره کرد که بسیاری از مشکلات مهم سیستم عصبی مانند از دست دادن حافظه ، ناشنوایی ، نابینایی ، افسردگی ، بیخوابی ، دردشدید ، تشنج (صرع) ،اضطراب ، اعتیاد، سکته و آسیب های مغزی می توانند با راهکارهای ارائه شده در نورولینک مرتفع گردند. اما تفاوت نورولینک با دیگر تحقیقات پزشکی در این حوزه قابل اعتماد  و مقرون به صرفه بودن این تکنولوژی است.

 

 

ارتقا مدل اولیه

در مدل اولیه ارائه شده از ایمپلنت های نورولینک یک وسیله باید در پشت گوش قرار میگرفت تا بتواند با ایمپلنت کاشته شده درون جمجمه ارتباط برقرارکند اما نورولینک با توسعه ی ایمپلنت خود که آن را لینک مینامد توانسته این سیستم را دگرگون کند و ابعاد ایمپلنت را به اندازه ی یک سکه کوچک کند. در ضمن برخلاف مدل اولیه هیچ بخشی از این سیستم در بیرون از بدن قرار ندارد و ایمپلنت تنها درون جمجمه قرار می گیرد. ارتباط لینک با دنیای خارج مغز از طریق بلوتوث و تا فاصله ی بین 5 تا 10 متری امکان پذیر است و لینک می تواند به رایانه یا گوشی تلفن همراه متصل شود و تمامی فعالیت های مغزی را به نمایش بگذارد.

first-update

charger

 

ایلان ماسک در ارائه ی خود ایمپلنت نورولینک را به یک ساعت هوشمند fitbit تشبیه کرد که درون جمجمه ی فرد قرار میگیرد. هر لینک دارای 1024 الکترود  23در8 میلیمتر است و دارای حسگرهای مختلف مانند سنسور دما ، فشار ، ژیروسکوپ و دیگر سنسور ها می باشد. این ایمپلنت  از تکنولوژی شارژر بی سیم بهره  میبرد که در طول شب میتواند توسط شارژر مخصوص خود شارژ شود.

 

li

لینک چگونه کاشته میشود؟

برای کار گذاشتن لینک در جمجمه از یک روبات و تیم جراحی استفاده می شود که همه چیز به صورت اوتوماتیک صورت خواهد گرفت عمل جراحی کاشت ایمپلنت تنها در یک روز انجام خواهد گرفت و فرد می تواند بعدازظهر از بیمارستان مرخص شود.

برای قراردادن لینک درون جمجمه ابتدا بخشی از جمجمه به اندازه ی یک سکه باز و جدا می شود و سپس ربات الکترود را وارد می کند. تمامی فرآیند جراحی از برش جمجمه ،جداکردن بخش کوچکی از آن ، قرار دادن الکترود و ترمیم بخش جراحی شده توسط ربات انجام می شود.

 

 

تست حیوانی

ایلان ماسک در معرفی ایمپلنت نورولینک خوکی را نشان داد که ایمپلنت نورولینک را دریافت کرده است چندین خوک مورد آزمایش به نمایش گذاشته شدند.

 خوکی که ایمپلنت نورولینک در مغز وی کارگذاشته شده بود کاملا سالم و پویا فعالیت طبیعی داشت . ایمپلنت به بخشی از مغز خوک وصل شده که با قسمت پوزه  آن ارتباط دارد و زمانی که خوک با پوزه خود چیزی را لمس می کند یا میخورد سیگنالی به نورلینک مخابره می شود این اسپایک ها از 1024 الکترود دریافت می شوند.

همچنین در خوک دیگری دو الکترود کار گذاشته شده است تا نشان دهد که میتوان چندین ایمپلنت را در بخش های مختلف مغز کارگذاشت این دقیق روش کاشت ایمپلنت در میمون مورد آزمایش است  همچنین ایلان ماسک خوکی به نام دوروتی را نشان داد که امپلنت مغزی نورولینک در جمجمه ی او کاشته شده و سپس ایمپلنت از آن خارج شده بود تا نشان دهد که این ایمپلنت گذاری قابلیت برگشت پذیری دارد و در صورت عدم تمایل می توان آن را بدون آسیب مغزی خارج کرد.

نکته ی بعدی در استفاده از این ایمپلنت که بسیار حائز اهمیت است توانایی نوشتن درون مغز است یعنی علاوه بر خواندن اطلاعات از مغز که در دیگر سیستمهای واسط مغز و رایانه وجود دارد  بتوان اطلاعات را به مغز وارد کرد. به گفته ی ماسک برای اینکه بتوان اطلاعات را به مغز وارد کرد نیاز است تا فعالیت نورون ها  شبیه سازی شوند. برای این منظور باید ابتدا بتوان میدان الکتریکی را در زمان و مکان کنترل کرد . از طرفی بخش های مختلف مغز دارای جریان های مختلفی در رنج وسیعی هستند همچنین نباید در طول زمان به مغز آسیب وارد شود.

در این سیستم هر الکترود می تواند به هزار یا ده هزار نورون نفوذ کند بنابراین هر لینک که هزار الکترود دارد می تواند به میلیون ها نورون مغزی نفوذ کرده و با آنها ارتباط برقرار کند.

pig

 

تست انسانی

این دستگاه موفق شده تاییدیه FDA را برای طراحی دستگاه بگیرد و آماده می شود تا اولین کاشت انسانی را به زودی پس از تاییدیه های لازم و تست ایمنی انجام دهد. ویدیوی جدید از عملکرد میمون نیز نشان میدهد این شرکت یک گام دیگر به سوی آزمایش انسانی نورولینک برداشته است اما اینکه چه زمانی آمادگی پیداکنند تا اولین تست انسانی را انجام دهند مشخص نیست. گرچه خبرهایی مبنی بر تست انسانی تا پایان سال به گوش می رسد ولی هنوز چالش های مختلفی وجود دارد که محققان نورولینک باید با آن روبه رو شوند چالش هایی مانند امنیت از اساسی ترین مسائل در مسیر موفقیت نورولینک است. به هر حال موفقیت نورولینک در استفاده از این تکنولوژی نه تنها می تواند تاثیر شگرفتی بر بهبود بیماران ضایعات مغزی و عصبی داشته باشد بلکه می تواند دریچه ی جدیدی از ارتباط بشر را بگشاید شاید چندی پیش تصور شبکه های اجتماعی هم مشکل بود ولی امروز چنین تکنولوژی شاید بتواند امکان ارتباط مستقیم مغزها را فراهم کند برای پاسخ به این سوالات تنها باید منتظر آینده بود تا نتایج نورولینک را مشاهده کنیم.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]