توربین دندانپزشکی چیست؟

اگر تا به حال برای پرکردن یا ترمیم دندان به دندانپزشکی مراجعه کرده باشید حتما با یکی از وسائل پر استفاده و رایج در مطب دندانپزشکی آشنا شدید. توربین دندانپزشکی وسیله ای است که دندانپزشک برای برداشتن ناحیه ی پوسیده دندان از آن استفاده میکند. هدف از این کار جلوگیری از گسترش پوسیدگی دندان است. سپس با ماده ی مخصوص ناحیه ی برداشته شده را پر می کند تا دندان به شکل طبیعی خود باز گردد. در تصویر زیر یک توربین  دندانپزشکی را مشاهده میکنید.

توربین دندانپزشکی

توربین ها جز اصلی یونیت یا صندلی دندانپزشکی هستند. این ابزار جز ابزار چرخنده ی تجهیزات دندانپزشکی می باشد و با سرعت بالا فرز قرار گرفته در قسمت سرتوربین (Head) را به چرخش در می آورند. این عمل بسیار شبیه عملکرد مته های صنعتی می باشد ولی برای کار پزشکی بهینه شده است.

 

ساختار توربین دندان پزشکی

سرتوربین دندانپزشکی دارای اجزایی از قبیل شفت ، بلبرینگ و پروانه است که اصطلاحا به مجموعه اینها کارتریج گفته می شود. توربین ها با فشار هوا کارمیکنند. درواقع فشار هوای ورودی به توربین به پروانه ی درونی آن برخورد می کند و سبب ایجاد چرخش در توربین می شود. فرز دندانپزشکی هنگام برخورد با دندان اصطکاک زیادی ایجاد می کند که سبب تولید گرما می شود برای خنک شدن فرز آب و هوا توسط پروانه مخلوط می شود تا در خروجی کارتریج سبب کاهش دما و خنک سازی توربین شود.

آنگل

آنگل ها در دندانپزشکی بسیار شبیه توربین ها هستند و کاربرد مشابهی دارند اما تفاوت آنگل و توربین بیشتر در سرعت و قدرت ایجاد کننده ی آن ها می باشد. توربین ها دارای سرعت زیاد و قدرت(گشتاور)کمتری هستند ولی آنگل ها دارای سرعت نسبتا پایین تر و قدرت بیشتری هستند از آنگل ها بیشتر برای برداشتن پوسیدگی های حساس تر استفاده می شود زیرا سرعت پایین تر دقت عملکرد بیشتری را در اختیار دندانپزشک قرار می دهد.

از لحاظ ساختاری توربین ها به صورت مستقیم به یونیت متصل می شوند ولی آنگل برای عملکرد خود باید به ایرموتور متصل شود. آنگل یک ارتباط بین ایرموتور و فرز ایجاد میکند.آنگل ها می توانند به صورت ساعتگرد یا پادساعتگرد برای موارد لازم توسط دندانپزشک مورد استفاده قرارگیرند.

معمولا در انتهای آنگل که به دور آن یک نوار رنگی نقش بسته است ، نسبت دور ایرموتور به آنگل را مشخص می کند.

اگرنوار آبی باشد ، تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل 1 به 1 است.اگر نوار قرمز یا نارنجی باشد، تبدیل و نسبت دور ایرموتور به آنگل 1 به 5 است.اگر نوار سبز باشد دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها 2 به 1 ،  4 به 1 ،  10 به 1 خواهد بود.اگر نوارمشکی باشد دور موتور کاهش می یابد و نسبت ها 22 به 1 ، 25 به 1 خواهد بود که از این آنگل ها بیشتر جهت جراحی و ایمپلنت کاربرد دارد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]